Rękodzieło – ciekawy pomysł na pracę wykonywaną w domu

Rękodzieło z roku na rok staje się coraz popularniejszą formą zarobkową. Dzieje się tak, ponieważ daje to możliwość pracy w domowym zaciszu oraz pozwala wyrażać siebie i uzewnętrzniać swoją twórczość. O tym, na czym dokładnie polega to zajęcie, czy warto w nie inwestować swój czas i od czego zacząć swoją przygodę z nim, podpowiedź znajduje się w dalszej części artykułu.

Co to jest rękodzieło?

Zgodnie z definicją, rękodziełem można nazwać „wyrób wytworzony w sposób nieprzemysłowy, posiadający walory artystyczne, najczęściej zawierający motywy typowe dla kultury, w której powstał”. Na szczęście nie jest już negatywnie kojarzone, z wykonywaniem kiepskiej i mało wartościowej pracy chałupniczej. Wręcz przeciwnie – zaczyna być coraz bardziej uznawane, doceniane i łączone z rzeczą wykonywaną ręcznie, pod indywidualne zamówienie. Praca ta wymaga koncentracji, precyzji, użycia dobrej jakości materiałów i narzędzi, ogromnych zdolności manualnych i niepohamowanej wyobraźni.

Rodzaje rękodzieła

To co w rękodzielnictwie jest najpiękniejsze, to fakt, że nigdy nie uda stworzyć się dwóch identycznych produktów. Sprawdzą się doskonale jako dekoracja domu na różnego rodzaju święta (np. Boże Narodzenie, Wielkanoc), ozdoby ogrodowe, prezent okolicznościowy, zabawka dla dzieci czy o prostu jedyna w sowim rodzaju biżuteria. W rękodziele popularne są następujące metody wytwarzania produktów:

  1. wikliniarstwo – tworzenie przedmiotów codziennego użytku i ozdobnych, za pomocą zaplatania wikliny
  2. tkactwo na krosnach – wytwarzanie i wykończenie tkanin
  3. garncarstwo tradycyjne na kole garncarskim – wyrabianie naczyń ceramicznych i przedmiotów codziennego użytku
  4. bibułkarstwo – mało popularna już metoda wykonywania kwiatków z bibuły
  5. lepienie z masy solnej – masa powstaje w połączeniu wody, mąki i soli oraz nadaje się do tworzenia przeróżnych figurek, ramek, ozdób, dekoracji
  6. filigran – metoda, w której zdobi się lub wykonuje cały przedmiot za pomocą cieniutkich drucików, uformowanych w ażurową siateczkę
  7. rzeźbiarstwo – tworzenie trójwymiarowych rzeźb, np. w drewnie
  8. szydełkowanie – wyrób dzianiny za pomocą szydełka, przy użyciu jednego drutu
  9. scrapbooking – popularna sztuka własnoręcznego ozdabiania i tworzenia albumów ze zdjęciami i pamiątkami (np. rodzinnymi, przyjacielskimi, szkolnymi)
  10. robienie na drutach – również wytwarzanie dzianiny za pomocą szydełka, przy użyciu dwóch drutów
  11. haftowanie – ręczne lub maszynowe tworzenie haftów
  12. koraliki – wykorzystane są do tworzenia biżuterii (kolczyki, bransoletki, naszyjniki, smoczki dla dzieci) czy obrazów haftowanych nimi

Jak zacząć przygodę z handmade?

Istnieją dwa sposoby na czerpanie korzyści finansowych z wykonywania pracy rękodzielniczej. Pierwszy z nich to traktowanie tego jako dodatkowe źródło dochodów i hobby, które lubimy wykonywać i w którym chcielibyśmy się rozwijać w wolnym czasie. Jednak na świecie znajduje się również mnóstwo osób, które widzą się w branży handmade i planują w przyszłości otwarcie własnej, dobrzej prosperującej działalności. Zanim jednak osiągną swój cel, istotne jest by od samego początku poszerzać swoje grono odbiorców, kontaktów zawodowych czy kupujących. To pozwoli na stworzenie stabilnego gruntu, na którym można następnie spokojnie rozbudowywać swoją początkowo jednoosobową działalność w małą, średnią lub dużą firmę.

Czy warto zakładać własną działalność z rękodziełem?

Wymogiem obowiązkowym do tego, aby legalnie sprzedawać swoje dekoracje i akcesoria, jest założenie działalności gospodarczej. W przypadku niedopełnienia tej formalności, grożą nieprzyjemne kary prawno – finansowe. Czym tak naprawdę jest ta działalność gospodarcza, o której mowa? To „Zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły”. Zanim jednak podejmie się tak ważną decyzję, należy zastanowić się nad kilkoma kluczowymi kwestiami:

  1. Czy w grę wchodzi jedynie „pójście na swoje„, czy może jednak na dany moment lepiej jest pozostać przy obecnej pracy i dodatkowo dorabiać sobie w domu na wytwarzaniu dekoracji handmade, rozwijać się w tym i tworzyć powoli grunt, pod prowadzenie przyszłej firmy? Ułatwieniem dla osób, które zdecydują się na tą drugą opcję jest możliwość nierejestrowania działalności gospodarczej, jeżeli miesięczny przychód z tego tytułu nie przekracza połowy najniższego krajowego wynagrodzenia ( 1300 zł brutto w 2020r.) i jest się w stanie to udowodnić w Urzędzie Skarbowym.
  2. Kwestia finansowania – chodzi o to, czy pieniądze potrzebne do otworzenia działalności i pokrycia pierwszych wydatków pochodzą z własnej kieszeni, czy niezbędne będzie skorzystanie z dofinansowań przyznawanych w Urzędzie Pracy lub funduszy przydzielanych uczestnikom projektów unijnych.
  3. Czas pracy – chodzi o to, by na wstępie określić swoją służbową dyspozycyjność czasową, tak by nie zatracać się w pracy, kosztem życia prywatnego. Warto pamiętać, że jeśli jest się przedsiębiorcą, trzeba umiejętnie gospodarować czasem, by mieć czas na pracę, załatwienia spraw biznesowych oraz odpoczynek.
  4. Zanim wybierze się odpowiednich dostawców materiałów, warto zrobić mały rekonesans i zobaczyć, która firma ma najatrakcyjniejsze oferty handlowe, pod względem ceny i jakości produktów.
  5. Pośpiech i stres nie są dobrymi doradcami, dlatego całość inwestycji trzeba na spokojnie przemyśleć, przeanalizować wszystkie za i przeciw, zorientować się, jak wygląda zapotrzebowanie na produkty z tej branży na różnych terenach.
Źródło: www.pixabay.com

Jak założyć firmę z branży handmade?

Jeśli pieniądze potrzebne do ruszenia z przedsięwzięciem pozyskiwane będą z dofinansowania z PUP lub środków unijnych, należy uzyskać status osoby bezrobotnej, następnie złożyć odpowiednie wnioski i dokumentacje, utworzyć biznes plan oraz go obronić. Wszelkie informacje o tym, jak przejść ten etap biurokracji, znajdują się na stronach internetowych tych urzędów oraz w ich lokalnych oddziałach.

Kod PKD

Zakładanie biznesu rękodzielniczego wiąże się również z wybraniem odpowiednich kodów PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), które najbardziej pasują do charakteru prowadzonych prac:

  • 32.12.Z Produkcja wyrobów jubilerskich i podobnych.
  • 32.13.Z Produkcja sztucznej biżuterii i wyrobów podobnych.
  • 32.20.Z Produkcja instrumentów muzycznych.
  • 47.77.Z Sprzedaż detaliczna zegarków, zegarów i biżuterii prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.
  • 47.78.Z Sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.
  • 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet.
  • 90.03.Z Artystyczna i literacka działalność twórcza (w tym przypadku możesz połączyć sprzedaż rękodzieła z zajęciami edukacyjnymi).
  • 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej (m.in. zajęcia z dziedziny sztuki).

Forma opodatkowania

Przy wpisaniu działalności do bazy CEIDG, wybiera się sposób rozliczania, zależy od Wybór formy opodatkowania zależy m.in. od formy organizacyjno – prawnej prowadzonej działalności, skali i rodzaju działalności, ilości zatrudnionych pracowników i wysokości przychodów. Wyróżnia się:

  1. Opodatkowanie na zasadach ogólnych – podstawowe podatek dochodowy działalności gospodarczej która prowadzona jest przez osobę fizyczną. Przedmiotem opodatkowania jest wielkość dochodu, od którego zależy wysokość stawki 18% i 32%.
  2. Podatek liniowy 19% – ten podatek może być stosowany przy wszystkich formach działalności gospodarczej. Przedmiotem tego podatku również jest dochód, od którego bez względu na wysokość odlicza się 19% stawki podatkowej. Aby korzystać z takiego rozwiązania, trzeba wypełnić odpowiednie oświadczenie w Urzędzie Skarbowym.
  3. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – (Dz.U.1998 nr 144, poz. 930; art. 6 u.z.p.d.o.f ) stawka ryczałtu jest niejednolita, posiada charakter liniowy oraz zależy od charakteru prowadzonej działalności. Takiemu opodatkowaniu podlegają przychody osób fizycznych prowadzących działalność (jednoosobową), w formie spółki cywilnej osób fizycznych oraz spółki jawnej osób fizycznych. Dodatkowo tyczy się przychodów z tytułu dzierżawy, poddzierżawy, najmu, podnajmu lub innej umowy o podobnym charakterze.
  4. Karta podatkowa – (z dnia 20 listopada 1998 r. ; Dz.U.1998 nr 144, poz. 930) z takiego opodatkowania mogą skorzystać osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki cywilne (w których wspólnikami są osoby fizyczne), pozostałe formy działalności uwzględnione w ustawie (usługowe, gastronomiczne, transportowe, drobne działalności wytwórcze, wolne zawody).

Firmowe konto bankowe

Na firmowym koncie bankowym będzie zapisywała się historia wszelkich transakcji, dlatego musi ono zostać odpowiednio zarejestrowane. Na stronie CEIDG należy wypełnić wniosek, z którym następnie trzeba udać się do urzędu. Inaczej sprawa ma się w przypadku elektronicznego podpisu, dzięki któremu nie trzeba się nigdzie udawać. Od tego momentu można swobodnie sprzedawać, kupować, wystawiać faktury vat ( osoby zwolnione z płacenia vat, wystawiają faktury bez tego podatku). Vatowcy powinni od razu zarejestrować się w Urzędzie Skarbowym i najlepiej wrobić sobie VAT UE, który ułatwi transakcje zagraniczne.

ZUS

Do 10 – ego dnia każdego miesiąca należy uiścić składkę zusowską, zależną od dochodu i rodzaju działalności.

Dodatkowe koszty

  • opłata za domenę internetową (raz do roku lub miesięczne raty)
  • księgowość
  • kasa fiskalna
  • wyposażenie, sprzęt i materiały
  • wygrodzenia pracownicze
  • rachunki i wynajem miejsca pracy (jeśli praca w domu odpada)

Gdzie w takim razie promować i sprzedawać swoje dzieła?

Najstarszą i niezawodną metodą jest polecanie za pomocą poczty pantoflowej. Również regularne branie udziału w targach branżowych, prezentacjach, szkoleniach czy pokazach może przynieść nowych klientów. Jeśli firma jest już na tyle dobrze rozwinięta i gotowa na większy rozgłos, można zainwestować w reklamę w prasie, telewizji czy radiu. W dobie internetu grzechem jest nie skorzystanie z możliwości jakie otwiera przed ludźmi. To tutaj tak naprawdę przenosi się całe życie edukacyjne, towarzyskie czy biznesowe, o czym doskonale wiedzą przedsiębiorcy. Śmiało można zgodzić się z powiedzeniem, że jeżeli w internecie nie ma żadnych informacji na temat danej działalności, to tak jakby w ogóle nie istniała. Sposoby skutecznej autopromocji to, np.:

  1. Prowadzenie własnego, rękodzielniczego kanału na Youtube, gdzie można opowiadać o swojej działalności, pokazać kulisy powstawania dzieła, czy edukować w tym zakresie.
  2. Założenie fanpage na social mediach, gdzie oprócz informacji o swojej działalności, można również zamieszczać portfolio swoich prac, w postaci galerii zdjęciowej czy wideo. To również świetny sposób na pozostanie w stałej integracji ze swoimi odbiorcami, zachęcania ich do udostępniania swojej twórczości, np. w formie konkursów czy zadawania pytań w postach.
  3. Utworzenie profesjonalnej strony internetowej, na której klienci znajdą pełną informację o zakresie prowadzonej działalności, portfolio dotychczas wykonanych prac oraz będą mogli w łatwy sposób skontaktować się z jej właścicielem.
  4. Dobrym rozwiązaniem jest również założenie własnego sklepu internetowego lub utworzenie konta na portalach aukcyjnych.
  5. Bloga internetowego można potraktować jako pamiętnik, na którym można swobodnie dzielić się z czytelnikami swoimi przemyśleniami, odczuciami, osiągnięciami i dziełami, a także którego można swobodnie promować na social mediach.
  6. Ciekawym i równie skutecznym sposobem jest dodawanie ogłoszeń o możliwości sprzedania lub wykonania jakiejś usługi, na grupach tematycznych na social mediach oraz stronach branżowych poza nimi.
  7. Zarejestrowanie swojej działalności w największych bazach firm w Polsce, które swoim zakresem obejmują każdą branżę, również może okazać się strzałem w dziesiątkę.
  8. Inwestycja w Google Ads, będzie wyświetlać reklamę firmy użytkownikom wyszukiwarki.
  9. Warto również skontaktować się z firmą z branży SEO, która pomoże wypozycjonować stronę w Google, co przyczyni się do poszerzenia grona odbiorców.
  10. Ostatnią propozycją jest znalezienie ambasadora swojej marki. Aby to się powiodło, należy wziąć do współpracy osobę powszechnie znaną, szanowaną, która swoją popularność wykorzysta do promowania firmy.

Dlaczego rękodzieło jest takie drogie?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – jak sama nazwa wskazuje, produkty te nie są wytwarzane hurtowo przez maszyny produkcyjne. Praca ręczna zawsze jest więcej warta, ponieważ na każdy etap tworzenia trzeba poświecić określoną liczbę czasu, doliczyć koszty materiałów oraz ustalić własną stawkę wynagrodzeniową. Warto zaznaczyć, że każda praca rękodzielnika jest inna, stworzona indywidualnie pod kupującego, co napawa poczuciem wyjątkowości i świetnie nadaje się jako prezenty okolicznościowe. Czy są jeszcze jakieś inne powody, dla których ceny produktów handmade są wyższe, niż przy produkcji hurtowej? Tak! Istotną rolę tutaj odgrywa jakość użytych surowców oraz technika ich wykorzystania. Jak powszechnie wiadomo w masowym wytwórstwie najważniejszy jest zysk i redukcja kosztów (produkcji i zatrudnienia), dlatego niska jakość sprawia, że produkty te szybko się psują i nie nadają się do ponownego użytku. W przypadku rękodzieła, każdy towar jest sprawdzany, zanim trafi w ręce kupca. Oczywiście i tutaj mogą pojawić się jakieś usterki czy wady, ale zawsze można dojść do jakiegoś porozumienia ze sprzedającym.

Podsumowanie

Decyzja o rozpoczęciu działalności rękodzielniczej to kwestia indywidualna, ważne jednak by była dobrze przemyślana. Fajnie byłoby doradzić się kogoś obeznanego w tym temacie oraz podjąć współpracę z zaufanymi i uczciwymi osobami. Kwestie finansowe najlepiej jest postawić doświadczonej firmie księgowej, która pomoże wybrać najlepsze sposoby rozliczeniowe i doradzi na różnych etapach działania.